Mums!

Eftersom det var min och Dennis dag igår så gjorde jag efterrätt, för lite firande måste man väl ha :D

Dock gjorde vi inte något speciellt igår, bara slappade och var med varandra :) Kikade lite film och åt "hur-goda-som-helst"-vindruvor!

Vanilj Pannacotta med Bärgelé 4 pers.

Pannacotta
5dl vispgrädde
2st gelatinblad
1 Vaniljstång
½dl strösocker

Bärgelé
100g frysta bär
2st gelatinblad
1dl vatten
2dl socker

 

Pannacotta
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter.
Dela vaniljstången och skrapa ur innehållet med en liten sked.
Koka upp grädden, sockret och vaniljstången med dess innehåll.
Tag av kastrullen från plattan, krama ur och tillsätt gelatinbladen, rör om och låt sjuda ca 10min.
Låt pannacottan kylas lite innan den hälls upp i glas. Ute om det är vinter eller
i vattenbad om det är sommar. Så den är ljummen.
Häll upp i portionsglas och låt den stå i kylen i 1 timme.

Bärgelé
När pannacottan har stått i kylen i ca 35 minuter kan gelén påbörjas.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter.
Koka upp bär, socker och vatten.
Tag av kastrullen från plattan, krama ur oc tillsätt gelatinbladen, rör om och låt sjuda ca 10min.
Låt bärgelén kylas av likadant som pannacottan och häll den sedan försiktigt ovanpå
pannacottan. Låt stå ytterligare 1 timme så att gelén stelnar.
Om du önskar toppa med t.ex. färska bär, gör det EFTER den timmen.

Hoppas det smakar!






Kommentarer
Postat av: mamma

Ser jättegott ut. Jag smakar gärna någon gång. Kram

2011-01-07 @ 17:15:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback